5 Stappen naar Betere Zoekmachineoptimalisatie
Een van de grootste uitdagingen voor website-eigenaren is het genereren van verkeer naar hun websites. Dit wordt meestal bereikt door de best mogelijke ranking te behalen bij zoekmachines, wat neerkomt op het proberen op de eerste pagina van Google of andere zoekmachines zoals Yahoo en Bing te komen.
Het is belangrijk te begrijpen dat als je een populair product of dienst promoot, je mogelijk honderden zo niet duizenden concurrenten heeft die allemaal strijden voor diezelfde plek. Om de voorsprong te krijgen op de concurrentie, moet je jouw site verfijnen met zoekmachineoptimalisatie. Dit is niet zo complex als het klinkt en de onderstaande stappen kunnen je enkele richtlijnen geven om jouw site te verbeteren en de aandacht van zoekmachines te trekken.
Stap 1: Controleer de lay-out en het ontwerp van jouw website
Hoewel je misschien denkt dat je een indrukwekkende website heeft, kan dit ook de kern van uw problemen zijn. Begint uw tekst halverwege de pagina, waardoor het voor zoekmachines moeilijker wordt om te begrijpen waar uw site over gaat? Heeft u te grote afbeeldingen die uw pagina traag laden of te veel witruimte tussen de regels? Het is niet moeilijk om uw pagina’s aan te passen en ze in orde te maken.
Stap 2: Heb je jouw zoekwoorden strategisch op uw website geplaatst?
Keyword stuffing kan schadelijk zijn voor jouw site, maar een gebrek aan zoekwoorden ook. Het is niet langer voldoende om jouw zoekwoorden alleen in de titel en metatags te plaatsen, je moet een bepaald percentage op de juiste manier in uw tekst en artikelen plaatsen. Jouw kritieke zoekwoord moet idealiter in jouw eerste alinea tekst worden gevonden en moet ook worden gebruikt in koppen en hyperlinks.
Stap 3: Tekstlinks en sitemaps
Om jouw site herkend en gepositioneerd te krijgen, moet je ervoor zorgen dat al jouw pagina’s worden gevonden door de webcrawler wanneer deze jouw site doorzoekt; wat betekent dat je jouw site correct geïndexeerd moet krijgen. Het is belangrijk om een sitemap op te nemen in jouw website die alle links naar jouw binnenpagina’s toont. Een andere goede gewoonte is het maken van een navigatiemenu met tekstlinks, deze zijn veel gemakkelijker te volgen en te identificeren voor de zoekmachinerobot. On-page zoekmachineoptimalisatie is net zo belangrijk als off-page.
Stap 4: Backlinks – Kwaliteit vs. Kwantiteit
Wanneer je zichzelf probeert te positioneren in een zeer competitieve categorie, heb je kwalitatief hoogwaardige backlinks naar jouw site nodig, bij voorkeur PR 6 & 7 wanneer je die kunt krijgen. Je zult merken dat wanneer je goede inhoud op jouw site heeft, anderen bereid zijn naar je te linken, omdat dit geloofwaardigheid biedt voor hun eigen sites.
Maar dit kan tijd kosten om op te bouwen, ondertussen kun je actief zelf zoeken en beginnen met het aanvragen van links, hoe meer hoe beter. Vergeet niet dat kwaliteit het altijd zal winnen van kwantiteit als het gaat om het verbeteren van de ranking van jouw site.
Stap 5: Blijf op de hoogte van de regels van zoekmachines
Zoekmachines veranderen hun regels vrij regelmatig en het is belangrijk om jezelf op de hoogte te houden. Dit is niet zo moeilijk als het misschien klinkt, er zijn talloze forums en blogs op het internet die regelmatig informatie posten over de laatste wijzigingen.
Abonneer je op informatieve nieuwsbrieven of wordt lid van relevante forums, zodat je altijd weet welke veranderingen er op komst zijn.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan complex zijn, maar het volgen van deze paar eenvoudige stappen biedt de basis om aan de slag te gaan.