Het doel van alle website-teksten is om een boodschap over te brengen aan een doelgroep. Om dat te laten gebeuren, moet de inhoud goed zijn gemaakt, zodat deze de informatie effectief communiceert. Bovendien moet je een manier hebben om jouw website-inhoud onder de aandacht te brengen van jouw gewenste bezoekers.

Met SEO-copywriting kunt u beide dingen bereiken, omdat het zich richt op het creëren van inhoud die waardevol is voor lezers en is geoptimaliseerd rond een doelzoekwoord. 

Laten we nu SEO-copywriting-tips bespreken om een goede positie in de zoekresultaten te krijgen en toch inhoud te creëren die resoneert met jouw publiek.

1. Wees natuurlijk met het gebruik van zoekwoorden

Jouw inhoud moet in de eerste plaats lezersvriendelijk zijn. Hoewel het belangrijk is om jouw trefwoord te gebruiken in de hele inhoud van een blog of voor zoekopdrachten geoptimaliseerde webpagina, moet u het gebruik van het trefwoord niet zodanig forceren dat het de leeservaring belemmert.

“Het trefwoord zo vaak als je kunt toevoegen, is natuurlijk de beste keuze”, zegt John Bertrand SEO Specialist. “De lezer zou niet moeten kunnen zien dat een bericht is geoptimaliseerd door alleen naar de inhoud te kijken.”

Als je optimaliseert rond een long-tail-trefwoord, betekent het soms dat u het natuurlijk gebruikt om de woordvolgorde te herschikken of de term op te splitsen met voegwoorden, lidwoorden of voorzetsels. Algoritmen zijn slim genoeg om de woorden samen te brengen en de term te herkennen.

‘Stel het trefwoord niet centraal. Denk in plaats daarvan na over wat u probeert te zeggen en bedenk vervolgens waar het zoekwoord past in wat u probeert te zeggen, ”zegt Daryn. “Vooral met je titels – ik denk dat het heel gemakkelijk is om een trefwoord te zien en te zeggen ‘hier is een titel die logisch is voor het trefwoord’ en dan klaar te zijn. Ik zou zeggen: ga terug en herwerk het en bedenk het opnieuw om te proberen een manier te vinden om het zo natuurlijk en leuk en zo passend mogelijk bij je merk te laten klinken, omdat er waarschijnlijk veel manieren zijn om die titel te schrijven die veel boeiender zouden kunnen zijn dan ‘X tips over trefwoord’. ”

Onthoud dat om een goede positie te krijgen, de inhoud aan Google moet aangeven dat deze goed bij het zoekwoord past. Maar om jouw bedrijf resultaten van die inhoud te laten zien, moet u zoekers verleiden om daadwerkelijk op jouw vermelding te klikken.

Als het beste titel voor jouw lezerbevat een variant van jouw zoekwoord in plaats van de exacte term, dat is prima, zolang je het exacte zoekwoord in jouw metagegevens gebruikt. Bovendien zegt Rafael dat hoewel het ideaal is dat het trefwoord in de URL staat, je prioriteit moet geven aan het matchen van de URL om de titel te bloggen.

2. Kies trefwoorden op basis van jouw doelgroep

Terwijl je zoekwoorden selecteert om te optimaliseren, moet je niet alleen nadenken over waar jouw bedrijf bekend om wil staan. Bedenk wat jekoper persona’s op zoek zijn naar en jouw zoekwoordstrategie daarop baseren. 

Naast het evalueren van waarnaar jouw publiek op zoek is, zoekt je in Google de zoekwoorden op die je overweegt na te streven en kijkt men of de intentie van de hooggeplaatste inhoud overeenkomt met wat jouw persona’s zoeken. 

“Kijk naar de soorten inhoud die worden gerangschikt voor het zoekwoord waarvoor u wilt optimaliseren”, zegt John Bertrand SEO Specialist. “Als er een heleboel blogposts en inhoudsaanbiedingen zijn die op de ranglijst staan, geweldig, dat is een trefwoord dat Google graag naar inhoud neigt. Als het allemaal pagina’s met oplossingen zijn, is het misschien niet geweldig voor een blog. “

Bekijk ook van wie de hooggeplaatste inhoud afkomstig is. Als Wikipedia het eerste zoekresultaat is en u een nieuwere website heeft met een laagdomeinautoriteit, kun je waarschijnlijk niet bovenaan de zoekresultaten komen. U zult in plaats daarvan waarschijnlijk meer tractie zien van een minder competitief niche-zoekwoord.

“Het is oké – en soms heel goed voor ranglijsten – om te gaan met een zoekwoord met een lager volume, maar ook met een veel lagere moeilijkheidsgraad, omdat je het dan echt kunt bezitten”, zegt John Bertrand SEO Specialist.

Dat is een zoekwoord met een laag volume niche voor jouw koperspersona’szal waarschijnlijk resulteren in kijkers van hogere kwaliteit. Dus die niche-term met een lager volume kan u dezelfde hoeveelheid verkeer en meer leads opleveren als de meerderheid van de mensen die naar jouw website of webshop komen, goed in staat zijn.

3. Schrijf voor Featured Snippets

Een manier om ervoor te zorgen dat jouw inhoud bovenaan de zoekresultaten komt te staan, is door de aanbevolen fragmentvoor een vraag. Het featured snippet, ook wel positie nul genoemd, is het inhoudsvak dat bovenaan de resultatenpagina’s van zoekmachines verschijnt en biedt onmiddellijke informatie over de zoekterm.

“Om te optimaliseren voor een featured snippet, hoef je alleen maar het zoekwoord te nemen en na te denken over het antwoord op dat zoekwoord”, zegt John Bertrand SEO Specialist

Beantwoord de vraag achter de zoekintentie zo vroeg mogelijk in het bericht beknopt en zorg ervoor dat je het trefwoord gebruikt. Als men bijvoorbeeld op zoek is naar een definitiequery, zoals ‘wat is een zoekwoord’, wilt men een zin opnemen als ‘zoekwoord is [definitie]’. Aan de andere kant, als je probeert te verschijnen voor een uitgelicht fragment van een lijst, moet je het trefwoord in de titel of inleidende zin net voor de lijst met opsommingstekens of genummerde lijsten gebruiken.

Naast het helpen van jouw positie in de zoekresultaten, helpt het schrijven voor aanbevolen fragmenten u om jouw zoekwoord in het begin van jouw bericht te weven en onmiddellijke waarde voor lezers te bieden.

Organiseer en plan jouw SEO-strategie op de pagina met onze SEO-sjabloon op de pagina.

4. Verdeel inhoud met geoptimaliseerde kopteksten en afbeeldingen

Websitebezoekers willen geen muur met tekst lezen en je wilt niet dat jouw inhoud zwaar aanvoelt. Afbeeldingen en kopteksten verbeteren de gebruikerservaring en hebben technische voordelen. 

“Niet alleen [door koppen te gebruiken] maakt je inhoud gemakkelijk te lezen en te verteren, je kunt er ook je trefwoord aan toevoegen, en H2s en H3s wegen zwaarder dan normale body-copy in termen van trefwoordwaarde”, zegt John Bertrand SEO Specialist. “In dezelfde geest van het opbreken van de inhoud, zijn afbeeldingen geweldig. Je kunt de alt-tags ook optimaliseren voor jouw zoekwoorden. “

Als je een visueel voorbeeld van het zoekwoordonderwerp opneemt, kan men alt-tekst schrijven zoals ‘beschrijving van afbeeldingsinhoud, een voorbeeld van een zoekwoord’. Als u een voor- en nadelenbericht schrijft, kan men ‘Voordelen van zoekwoorden’ gebruiken als jouw sectiekop in plaats van alleen ‘Voordelen’. 

Bij het bepalen waar u jouw koppen wilt plaatsen, raadt Rafael aan om na te denken over hoe je jouw inhoud zou schetsen. Wat is de hiërarchie? 

“Je inhoud moet gemakkelijk te begrijpen zijn, en de beste manier om dat te doen is door mensen hier en daar wat smaak te geven”, zegt John Bertrand SEO Specialist. ‘Als je een hele lange lijst hebt, geef dan misschien kogels van tevoren als’ Hier is de lijst die je gaat krijgen. Lees nu alle details. ‘ Of als het een verhaal is met veel feiten, geef dan tussenkopjes. Barricadeer het in zijn eigen kleine sectie met een opsommingsteken of een koptekst en probeer niet meerdere ideeën per sectie op te nemen, want dat is niet hoe mensen online lezen. “

Die kopteksten kunnen het idee versterken dat u binnen de sectie probeert over te brengen, en ze maken jouw inhoud meer scanbaar 

5. Neem interne links op die waarde toevoegen

“Voeg links toe die echt waarde toevoegen”, zegt John Bertrand SEO Specialist. “Ik denk dat we ons vaak schuldig maken aan het gewoon proppen van een link omdat we die willen promoten in plaats van te denken ‘wat is de natuurlijke volgende stap die een gebruiker zou nemen om naar deze plek te gaan?’ Denk er echt over na of de gelinkte inhoud relevant is voor de persona waarvoor de blog is geschreven, en zo ja, of waar je de link bijvoegt, een goede plek is om ze naar de volgende blog te sturen. “

Interne linkskan de ervaring van een lezer verbeteren door relevante informatie te verstrekken en SEO-statistieken zoals tijd op pagina en pagina’s per sessie te verbeteren. Interne koppeling helpt ook bij decrawlbaarheid van jouw website of webshop en leidt ertoe dat pagina’s sneller worden geïndexeerd. 

Om de impact van interne links te maximaliseren, probeer je de trefwoorden te gebruiken waarvoor de gelinkte inhoud is geoptimaliseerd als ankertekst.

“Dat is een stuk beter voor jouw SEO, omdat Google weet dat dit niet alleen een goede plek is voor gebruikers, maar ook voor gebruikers om naar dit zoekwoord te gaan”, zegt John Bertrand SEO Specialist.

6. Overweeg het type inhoud dat je maakt

De praktische tips voor het optimaliseren van een blogpost zijn niet precies hetzelfde als de stappen die je zou willen nemen bij het optimaliseren van een webpagina. Je moet rekening houden met de verschillenbedoelingen van bezoekers aankomen op die verschillende soorten pagina’s en hoe je verwacht dat ze daar terechtkomen.

“Het verschil tussen een blog en een productpagina is dat er minder inhoud is om mee te werken [op de webpagina], maar je wilt toch alt-tags op je afbeeldingen gebruiken, het trefwoord in de metadata hebben en je wilt natuurlijk zijn, ‘Zegt John Bertrand SEO Specialist.

Op een productpagina mag je echter niet zoveel interne links opnemen als in een blog, omdat u niet op dezelfde manier probeert een web met inhoud te maken en u wilt dat bezoekers gefocust blijven op jouw product en op een aankoopbeslissing nemen.

Hoewel het belangrijkste doel van een blogpost is om bezoekers aan te trekken en bezoekers in eerste instantie te laten converteren, zijn oplossingspagina’s bedoeld om gebruikers te informeren over jouwoplossingen en zijn bestemmingspagina’s bedoeld om bezoekers ertoe te brengen informatie in te dienen. De verschillende primaire doelen kunnen het moeilijker maken om jouw tekst rond een zoekwoord te optimaliseren.

“Trefwoorden zijn vaak zo veel moeilijker om in te werken [op een webpagina]”, zegt John Bertrand SEO Specialist. “Je hebt een beperkte hoeveelheid tekst om mee te werken, die allemaal aan een zeer rigide structuur moeten voldoen, en je hebt niet per se flexibiliteit wat betreft de informatie die je kunt opnemen – je kunt geen compromissen sluiten over de informatie en de boodschap je brengt over. “

Een productpagina heeft misschien maar vijf secties, en drie van de vijf kunnen gericht zijn op specifieke functies, waardoor het onmogelijk wordt om van nature meer dan twee keer op de pagina in het zoekwoord te werken. Als dat het geval is, John Bertrand SEO Specialist, doe je best en concentreer je je op het optimaliseren van de technische aspecten van de pagina terwijl je het beste creëertgebruikerservaring mogelijk.

SEO-copywriting gaat over meer dan aangename algoritmen

Het is gemakkelijk om in de val te trappen dat u te veel op zoekmachines draait in jouw SEO-copywriting. Een algoritme wordt echter uiteindelijk niet de klant, een persoon wel. Bovendien geven algoritmen om de gebruikerservaring.

“Die signalen, zoals de gemiddelde paginatijd en het aantal pagina’s per sessie, worden door Google steeds meer gewogen. Gebruikersgedrag en gebruikerservaring op jouw website worden nog belangrijker. Zelfs als je pagina technisch goed is, zal hij niet goed scoren als hij geen goede signalen voor gebruikerservaring naar Google heeft, ”zegt Rafael van de Poel, webdesigner van JNB Web Promotion

De belangrijkste tip voor SEO-copywriting is dus om gefocust te blijven op de behoeften van jouw buyer persona’s. Zij zijn het publiek waarvoor je jouw inhoud zou moeten optimaliseren.