Een full-service online marketing bureau

SEO   »  Digital marketing Specialisten

Veel mensen kopen puur uit emoties!

Ik kan rijden in elke auto die ik wil …Maar ik kies ervoor om in een eenvoudige pick-up truck te rijden. Een verduisterde Volvo.

Ik ben nooit een voor de luxe auto’s geweest. Niet mijn ding. Ik heb ooit een kleine BMW gewonnen omdat ik een autobedriif hielp het nieuws over zijn eerste boek bekend te maken met leads marketing.

Ik heb nooit de verliefdheid begrepen die sommige jongens hebben met dure auto’s. Maar … hey … voor ieder zijn eigen. Geen oordeel hier. 

Ik heb echter wel iets met luxe uurwerken. Maar dat is een gesprek voor een andere dag. Zowel auto’s als horloges laten prachtig zien hoe emoties ons koopgedrag aansturen. 

Als mensen dingen zouden kopen die voornamelijk op logica zijn gebaseerd, zouden we allemaal rondrijden in een Honda Accord met een Timex aan. De reden dat dat niet het geval is, is omdat mensen uit emotie en uit emotie kopen .

Pas nadat we hebben besloten dat we emotioneel iets willen, proberen we de aankoopbeslissing logisch te rechtvaardigen. Feit is: het hoofd rechtvaardigt wat het hart wil. 

Dat is waarom … de meest effectieve marketingcampagnes ernaar streven eerst het hart te dwingen (met emotie) en vervolgens het hoofd te overtuigen (met logica). Te weinig ondernemers, marketeers, verkopers snappen dit. 

Zelfs degenen die zich richten op voordelen, hebben de neiging zich bijna uitsluitend te concentreren op de functionele voordelen, de voordelen op hoog niveau. 

“Je zal afvallen”

“Je zult centimeters vallen”

“Je hebt meer energie”

“Je zult gezonder zijn”

Hoewel deze zeker beter zijn dan focussen op producteigenschappen, raken of prikkelen geen van deze functionele voordelen de diepere emotionele redenen waarom een potentiële klant zou kunnen schelen … of kopen. 

Het zijn de emotionele voordelen die mensen raken.

Omdat het de emoties zijn die ze echt kopen – de emoties die ze zullen voelen door de functionele voordelen.

 “Je voelt je aantrekkelijker”

“Je voelt je sexyer en zelfverzekerder”

“Je voelt je weer jong”

“Je zult trots zijn dat je voor jezelf zorgt”

Goede marketing roept deze emoties al vroeg op. En goede marketing blijft deze emoties prikkelen tijdens het hele aanbod. Kijk: misschien heb ik ervoor gekozen om in een pick-up truck te rijden en niet in een Aston Martin of Bugatti. Maar er is een reden waarom ik er niet voor heb gekozen om in een Hyundai of Kia te rijden. Het gaat alemaal om omoeties op dat moment!